Tahtien Sota
Musiikkikomedia – Hämeenlinnan Teatteri – Hämeenlinna
ESITYKSEN TIEDOT
Tahtien Sota
Heikki Syrjä & Riku Suokas
Vuosi 1995. Suomi ei ole liittynyt EU:hun ja siitä on tullut suljettu yhteiskunta. Se maksaa kohtuutonta hintaa otettuaan “pikkuisen rennommin” 80-luvulla, ja maa on syvässä lamassa. Maailmaa innoittanut pop- ja rock-musiikki on tapettu sukupuuttoon.
Seinäjoen Tangomafia hallitsee rautaisella kouralla musiikkimaailmaa ja samalla koko Suomen musiikista hengittävää yhteiskuntaa. Ulkomaalaiset vaikutteet on kielletty. Rockin, Popin, Discon ja Jazzin hallussapito, soittaminen ja kuunteleminen on rangaistava teko. Kapinaliike on hajanainen, ja ajettuna maanalaisiin ryhmiin. Seinäjoen pelätty ja vihattu tangopoliisi SeiPo, on ainaisena uhkana, ja kiinnijääneiden toisinkuuntelijoiden kohtalo on hirvittävä!
Mutta mistä löytyisi Hän? Sankari, joka yhdistäisi nämä hajanaiset ja keskenään eripuraiset ryhmät, ja lähtisi taisteluun Seinäjoen mahtavaa Imperiumia vastaan..?
“Tahtien Sota” on Heikki Syrjän ja Riku Suokkaan kirjoittama sekä ohjaama musiikkikomedia, jossa seurataan nuoren Petrin matkaa ränsistyneen tanssilavan apumiehestä kapinaliikkeen uudeksi toivoksi. Se käyttää pohjanaan samaa Joseph Campbellin “The Hero with a Thousand Faces”-sankarimytologiaa, kuin mihin George Lucas aikanaan pohjasi “Tähtien Sota”-elokuvan käsikirjoituksen. Musiikkina on käytetty sekä koti-, että ulkomaisia iskelmä, tango, rock ja pop-klassikoita.
Sama tekijäkaksikko on tehnyt Suomen teatterihistoriaa kirjoittamalla katsotuimman musikaalin Vuonna 85 Tampereen Työväen Teatteriin. Musikaalia esitettiin yli 300 kertaa ja sen on nähnyt noin 230 000 ihmistä.
Tästä esityksestä löydät myös Teatterikärpäsen puraisuja blogin sivun alta.
Tekijät
Käsikirjoitus ja Ohjaus Heikki Syrjä & Riku Suokas
Kapellimestari Antti Paranko
Koreografi Markku Nenonen
Lavastussuunnittelu Juha Mäkipää
Pukusuunnittelu Anne Laatikainen
Valosuunnittelu Jari Vuori
Äänisuunnittelu Pasi Lehtinen
Kuva Hämeenlinnan Teatteri
Rooleissa
Sami Hintsanen, Mikko Töyssy, Katariina Kuisma-Syrjä, Sinikka Salminen, Maiju-Riina Huttunen, Aleksi Aromaa, Max Pavlenko, Birgitta Putkonen, Johanna Reilin, Jarkko Tiainen
Liput
Peruslippu 38 €
Ryhmä, eläkeläiset (arkisin) 34 €
Opiskelijat, työttömät, lapset (arkisin) 24 €
Video Hämeenlinnan Teatteri
RAVINTOLAT & HOTELLIT
Teatterikärpäsen puraisuja blogi
Tahtien Sota / Hämeenlinnan Teatteri
Elokuu vaihtui syyskuuksi kuin varkain, takana oli pari vapaapäivää ja vietin ne Tampereella parin ensi-illan merkeissä. Pientä hyytymistä oli jo ilmassa ja tuskaa siitä, että tätäkö tämä syksy nyt tulee taas olemaan. Töissä käydään välillä ja mitään ei ehdi kirjoittamaan aiemmista jutuista, kun uutta esitystä puskee päälle ja taas on lähdettävä. Tähän ahdinkoon töiden ja suihkun jälkeen kietaisin nopeasti yhden siiderin, joka humahti päähän. Poskia kuumotti vielä saapuessamme teatterille enkä uskaltanut koskea viineihin enkä muihinkaan tarjottaviin, jotta olisin katsomossa skarppina. Tosin musiikkikomediapläjäyksen katsominen ”pienissä seitinohuissa” olisi voinut olla vieläkin tajuntaaräjäyttävämpi kokemus!?
Combo Heikki Syrjä/Riku Suokas on vastuussa Työviksen Vuonna 85-hittimusikaalista ja tässä Tahtien sodassa on siirrytty ajassa vuoteen 1995, jossa meno on vähän toisenlaista kuin mitä minä muistan. Seinäjoen Tangomafia hallitsee tiukalla otteella koko Suomea, lätkän MM-kullasta ei ole tietoakaan sillä tietyt pelaajat olivat jämähtäneet aikoja sitten Roskapankin terassille ja musiikiksi kelpaa vain ja ainoastaan tango ja iskelmä. Kammoksuttu SeiPo vaanii ja vahtii kansan toimintaa, ettei missään vaan rokki raikaa. Toisinkuuntelijoita (heheh mikä ilmaus!) rankaistaan armotta ja Tohtori Randelinin käsittelystä palaa väkeä, jolla päässä ikuinen hittipotpuri pelkkää iskelmää. Tässä vaiheessa mietin, milloinkohan itse olen ollut salaa Randelinin vastaanotolla aivopestävänä.
Tangomarkkinoilla kuningattareksi on kruunattu Tarjaa Tarjan perään (ja mikäpäs siinä, hieno nimi jota itsekin kannan virallisissa yhteyksissä mukanani nyt entistä suuremmalla ylpeydellä), tangokuninkaiden kohtalo on ollut vähän surkeampi ja on menty ns. hirveen. Sama meininki tuntuu jatkuvan ja uudet skabat ovat tuloillaan, vahvana ennakkosuosikkina itsensä Keisarinnan (Johanna Reilin) tytär Tarja (kas kas mikä nimi, roolissa Maiju-Riina Huttunen). Olisiko tätä koodia mahdollista mitenkään murtaa? Löytyisikö kenties jostain joku nuori sankari, joka pelastaisi Suomen ja joka saisi ajattelemaan/kuuntelemaan toisin? Löytyykö jostain se Voima, jonka avulla voisi muuttaa kaiken?
Vastarintaliikettä ja maanalaista toimintaa näissä oloissa on tietysti. Rytöpirtissä bändi soittaa Stray Catsia pienellä volyymillä, ettei SeiPo vaan kuule. Bändin kuvankauniista, sanoisinko jopa poikabändimäisen söpöstä solistista Teposta (Aleksi Aromaa) jos saa silmänsä irti, kannattaa katse suunnata soittimiin ja etenkin rumpalin vehkeisiin. Loota Percussion, jestas mikä viritelmä! Rytöpirttiä ja maanalaista toimintaa johtaa Anneli (Katariina Kuisma-Syrjä) ja lattialuukusta pölähtää paikalle kapinahenkinen Hansu (Sinikka Salminen), joka on mm. tottunut kiertämään maata karaoke-emäntänä. Moinen hupi on maassa ankarasti kielletty (mikä on toisaalta ihan hyväkin), vaan jostain on löytynyt vielä karaokevehkeet ja Hansu vetäisee malliksi Eppu Normaalin hitin ”Nuori poika”.
Anneli (Katariina Kuisma-Syrjä)
Rytöpirtin siivooja, nuori Petri (Mikko Töyssy) jää karaokelaitteen kera hetkeksi yksin ja loppu onkin sitten historiaa. Tässä on mahdollinen pelastaja! Vielä pitäisi löytää mystinen hahmo Crazy-Topi Oinonen (Sami Hintsanen), jolla saattaisi olla tietoja Petrin isästä ja jolta saattaisi irrota oppeja ja neuvoja. Teppo ja Petri lähtevät pelottavalle matkalle kohti Akaan Erämaata, jossa Crazy-Topin huhutaan majailevan… Matkalla kuullaan monenlaisia ääniä ja nähdään aavemaisina välähdyksinä kuvia kielletyistä menneiden aikojen staroista. Törmätään myös helsinkiläisiin freelance-jazzmuusikoihin ns. storyvilleihin sekä hillittömiin Kaustisiin; tanhuaviin iloluontoisiin emäntiin.
Ja onhan muuten näyttävä sisääntulo Crazy-Topi Oinosella! Leopardilegginseihin ja muuhun asiaankuuluvaan sonnustautunut liehuvakutrinen starba vetäisee korkealta ja kovaa mitäs muuta kuin Dion ”The Last in Line” ja meikäläisellä tuntuu lentävän paikat hampaista tästä riemusta. Lähemmällä tutkailulla selviää, että Crazy-Topi ei ole ihan entisessä vedossa, käsi vispaa ja hamuaa juotavaa, kasvot elämän ahavoittamat ja lannekaan ei vatkaa vanhaan malliin… CTO suostuu Petrin valmentajaksi ja henkiseksi mentoriksi, Petri kun aikoo osallistua Rytöpirtillä järjestettäviin tangokarsintoihin, vetäistä tangoa, kruunautua kuninkaaksi ja sitten laulaisikin jotain aivan muuta.
The Last in Line
Elvis-liike
Saamme kunnian nähdä ja kuulla oikeaoppista valmentautumista tangolauluun (mm. niele seiväs, muista käsiliike, vibraa loppuun). Myöhemmin saamme nähdä ja varsinkin kokea kaikki kuuluisat ”kielletyn tyylin” liikkeet, joista mieleeni jäi etenkin yhdistelmä tupladickinson + ozzy. Hyvä tietää myös se, miten toimitaan jos unohdetaan sanat ja mitä tehdään, jos käännytään selin yleisöön. Tärkeitä elämänohjeita!
Onhan tämä nyt … mitenköhän sen sanoisi … aika mieletöntä! Toisaalta täysin älytöntä, mutta silti hiton hauskaa ja toimivaa. Iskelmä ja rock ottavat yhteen ennenkuulumattomalla tavalla, nähdään mm. biisibattle ”Heaven´s on Fire” vs ”Ei tämä tyttö lempeä anele”. Kerrassaan upeita biisejä mm. Annelin laulama ”Tuhkaa” ja tyrmäävän hieno sovitus ”Lanka palaa”-biisistä. Bändi soittaa mitä tahansa tyylillä ja taidolla, sehän nyt on selvä. Mikko Töyssy ja Sami Hintsanen kun kunnolla pääsevät revittelemään, ei katsomossa voi muuta kuin naatiskella. Tanssit ja tanssijat toivat mukavaa lisämaustetta, huomioni kiinnittyi etenkin Riku Koskiseen ja toisaalta myös Jarkko Tiaisen hallittuun kokonaisuuteen lyhyine puntteineen.
Kaustiset
Jäin kaipaamaan tuulikonetta kitara-ja tukkajumala Antti Parangon kutreja hulmuttelemaan ja ihmettelen myös sitä, miksi teatterin sivuilla kehutaan musiikin kulkevan ”Siks oon mä suruisesta Run to the Hillsiin”, jos kumpaakaan biisiä ei kuulla? Laidasta laitaan musiikkia kyllä, mutta joku saattaa odottaa juuri näitä. Jälkimmäistä odotin minä, tupladickinsonin kera tai ilman. Vähän jäi kaivelemaan myös se, että tekstissä vilisi mainioita heittoja runsain mitoin ja puolet jo unohdin. Pitää siis mennä uudestaan katsomaan!
Jännä huomio oli myös se, että kotiuduttuamme katselin kelloa ja totesin, että ”Tähän aikaan viikon kuluttua Jyväskylän Hairin ensi-ilta on ohi ja päässäni soi takuulla Let the Sunsine In”. Laulelin sitä pätkän ja vasta silloin tajusin, että ei hitto, tämähän on sama kuin Lanka palaa! Kaikkea sitä oppii.
ps. Ensi-illassa oli tietysti tunnelmaa ja bonuksena yleisön joukossa mm. legendaarisen Horsepowerin kaksi jäsentä ja Eppujen Juha Torvinen.
Esityskuvat (c) Tapio Aulu
(Näin esityksen kutsuvieraana, kiitos Hämeenlinnan Teatteri!)
Hämeenlinnan Teatteri | Keinusaarentie 5, 13200 Hämeelinna | puh. 0600 102030 | hmlteatteri.fi
Teatterin lipunmyynti on avoinna maanantaista perjantaihin klo 12.00 – 18.00 välisenä aikana sekä esityspäivinä tunnin ennen esitystä.